کارایی چمن

پارامترهای موثر در میزان کارآیی چمن

پوشش و تراکم چمن:

پوشش و تراکم چمن جهت انجام مسابقات و تمرین ،بر اساس شاخص NTEP صورت می گیرد،این شاخص تراکم اندام هوایی (Tillers) را در حداقل 6 نقطه و در مساحت 100 سانتی متر مربع اندازه گیری می نماید که در این واحد تعداد آن می بایست حداقل 110 واحد باشد.

ارتفاع چمن:

ارتفاع چمن جهت انجام مسابقات رسمی 5/2 تا 3 سانتی متر می باشد،هنگام چمن زنی باید به این نکته توجه نمود که 3/1 اندام هوایی کوتاه شود،در غیر این صورت چمن زرد می گردد.

نوع چمن:

چمن ها به دو دسته گرمسیری و سردسیری تقسیم می گردند که در گزارش انتخاب چمن در این خصوص توضیح داده شد.

عمق ریشه:

نفوذ ریشه چمن در خاک از دو جهت اهمیت دارد:

الف)دسترسی به منابع غذایی خاک

ب)استحکام بیشتر چمن در خاک

در صورت خاک مناسب،ریشه چمن به راحتی در آن نفوذپیدا می کند و همین عامل باعث استحکام چمن و مقاومت آن به پاخوری می گردد،چمن هایی که به دلیل بافت متراکم خاک دچار ریشه های سطحی شده اند،پس از انجام مسابقه اندام های هوایی آن ها نیز از بین خواهد رفت و در سطح زمین شاهد نقاط فاقدچمن خواهیم بود.

مقاومت در برابر پا خوری:

سه عامل اصلی در برابر مقاومت چمن نسبت به پاخوری موثر است.

الف)بافت خاک

ب)عمق ریشه(که به آن اشاره شد)

ج) نوع چمن:که چمن های پهن برگ مقاومت بیشتری را در برابر پاخوری نسبت به چمن های نازک برگ دارند.

نفوذپذیری خاک و کیفیت آن

حفظ کیفیت خاک به خصوص در زمان نگهداری بسیار حائز اهمیت می باشد.اصولاًخاک به عنوان بستر چمن اصلی ترین نقش را در حفظ کیفیت چمن دارا می باشد،به طوری که در خاک های مناسب و سبک چمن بهترین رشد وبالاترین کارایی و راندمان را خواهد داشت،اما در خاک های سنگین و ضعیف چمن همواره در معرض از بین رفتن قرار دارد.در زمان نگهداری ،عملیاتی که جهت حفظ کیفیت خاک انجام می شوند بسیار مهم و حیاتی می باشد.

تغذیه و سلامت چمن:

در زمان نگهداری چمن می بایست از بالاترین مراقبت برخوردار باشد.این مراقبت شامل دو پارامتر است.

تغذیه و کوددهی

نیازهای غذایی چمن در فصل رشد توسط کودهای شیمیایی (آلی معدنی)و بستر چمن (خاک)فراهم می گردد.در طول فصل رشد می بایست با انجام آزمایشات منظم(برگ و خاک)نسبت به تأمین نیازهای غذایی چمن اقدامات لازم را انجام داد،مقدار و نوع استفاده از مواد غذایی می بایست توسط شرکت های متخصص انجام شود.

سلامت و عدم بیماری

در زمان رشد چمن و علی الخصوص در فصل گرما ،چمن آماده پذیرش انواع بیماری های مختلف علی الخصوص بیماری های قارچی است،ضمن این که آفات گیاهی از قبیل حشرات ، جوندگان و...نیز همواره برای چمن مضر و خطرناک می باشد،پیشگیری از ابتلا و مبارزه با این عوامل بسیار مهم و حیاتی می باشد،چرا که در صورت هر گونه قصور ممکن است قسمت هایی زیادی از چمن از بین برود.