حسن یوسف

🌸 حسن یوسف

گیاهی علفی و چندساله که به دلیل رنگی بودن برگ هایش طرفداران زیادی دارد.

middle

🔔 نیازهای حسن یوسف

---

✅نور: نور دوست می باشد.و به نور زیاد احتیاج دارد، پس اگر منزلتان نورگیر نیست سراغ این گیاه نروید چون اگه نور به اندازه کافی به آن نرسد، رشد علفی پیدا میکند(قدش بی رویه بلند میشود) و رنگ برگ ها کم کم کمرنگ میشود و جذابیت سابقش را از دست میدهد.

نیم سایه برایش مناسب ترین مکان است. به ویژه آفتاب صبح و غروب که ملایم است برایش مفید می باشد، البته نیازی نیست که حتما نور مستقیم ببیند. معمولا نورمستقیم آفتاب را با آبیاری منظم تحمل میکند (البته نه ظهرهای داغ تابستان).

نور مستقیم در روزهای گرم باعث سوختگی برگ ها میشود.

برای حفظ رطوبت محیط روی برگ ها آب نپاشید چون احتمال ایجاد بیماری های قارچی و لکه دار شدن برگ ها را زیاد میکند، از روش سنگریزه و آب استفاده کنید (گلدان روی سنگ قرار بگیرد و با آب در تماس نباشد).

middle

---

✅آبیاری: به خاک مرطوب احتیاج دارد اما این به معنی دائم خیس و غرقابی بودن خاک نیست.

هر وقت خاک تا حدودی رطوبتش را از دست داد آبیاری کنید. خشکی کشیدن باعث خشک شدن و ریختن برگ ها می شود، آبیاری زیاد هم باعث سیاه شدن و پوسیدگی ساقه می شود.

دمای مناسب برای رشدش 23-29 درجه ست، در زمستان دمای 15-20 درجه مناسب می باشد؛ تا دمای 10 درجه رو میتواند تحمل کند اما کمتر از 4 درجه باعث ازبین رفتن گیاه می شود.

یکی از عواملی که ممکن است حسن یوسف را از بین ببرد شپشک آرد آلود می باشد.

همان موجودات سفید رنگی که روی ساقه ها و برگ ها فعالیت میکنند و تارهایی سفید رنگ مثل تار عنکبوت تولید میکنند و سریعا تکثیر شده و باعث بیحالی گیاه میشوند و کم کم نابودش می کنند.

اما راه مقابله با شپشک ها:

اگر هنوز پیشرفت نکرده باشند و تعدادشان کم باشد میشود بدون استفاده از سموم شیمیایی هم کنترلشان کرد، کافیست از ترکیب دو قاشق چایخوری صابون مایع در نیم لیتر آب گرم استفاده کنید و روی برگ ها اسپری کنید.

قبل از این کار اول روی یک قسمت از برگ امتحان کنید و بعداز یک روز اگر آسیب ندید، روی قسمت های دیگر هم اسپری کنید.

به فاصله ی سه روز میتوانید این کار را تکرار کنید، سطح خاک را قبل از اسپری کردن با نایلون یا روزنامه بپوشانید .

در موارد حاد هم این روش جواب نمیدهد و باید از سموم شیمیایی استفاده شود مثل سم مالاتیون یا دیازینون که دو سی سی از آن را در یک لیتر آب حل کنید و روی برگ ها اسپری کنید و به فاصله ی ده روز یا دو هفته مجددا این کار را تکرار کنید.

(سمپاشی را در صورت لزوم انجام دهید چون ممکن است به گیاه آسیب برساند.)

middle