بگونیا رکس

😍 بگونیا رکس

--

⬅️یکی از گیاهان آپارتمانی بسیار زیبا که انواع مختلفی دارد و به خاطر برگ های زیبایشان پرورش داده میشوند و گلهای ریزی هم تولید میکنند اما جذابیت زیادی ندارد و بهتر است حذف شود تا جلوی رشد گیاه رو نگیرد.

--

⬅️برگ ها با رنگ ها و نقوش مختلفی وجود دارند که نظر افراد را به خودشان جلب می کنند.

--

⬅️این گیاه ممکنه در زمستان به خواب زمستانه فرو بره و برگ هاشو از دست بدهد در این صورت برگ های خشک رو کوتاه کنید و در دمای 16درجه نگهداری کنید تا حدود6-10هفته بعد آبیاری رو شروع کنید.

middle

🔔🔔نیازهای بگونیا رکس

--

نور: چون این گیاه در زادگاهش در محیط باز قرار دارد می تواند طیف های مختلف نور را تحمل کند اما اکثرا در زیر سایه درختان رشد می کنند پس محیطی روشن با آفتاب ملایم یا دور از تابش مستقیم برایش بهتر است، در فضای اتاق باید نزدیک پنجره قرار داده شوند تا بتوانند نور کافی را دریافت کنند و نقوش رنگی روی برگ هایشان از دست نرود. نور شدید و مستقیم در روزهای گرم باعث سوختگی برگ ها می شود.

--

آبیاری: به شکل منظم باید آبیاری شود و بین دو آبیاری سطح خاک خشک شود. آبیاری بیش از حد باعث بیحالی گیاه و زرد شدنش می شود و در نهایت گیاه دچار پوسیدگی می شود و از بین میرود. این گیاه را غبارپاشی نکنید و موقع آبیاری روی برگ ها آب نریزید چون باعث ایجاد لکه روی برگ ها می شود و همینطور احتمال مبتلا شدن به بیماری های قارچی افزایش پیدا می کند.

--

تامین رطوبت: رطوبت دوست است و خشکی محیط باعث سوختگی برگ ها میشود. استفاده ازظرف آب و سنگریزه زیر گلدان بهترین روش است، یعنی شما یک ظرف را پر از آب و سنگ می کنید و گلدونو روی سنگ قرار می دهید. دقت کنید کف گلدان به هیچ وجه با آب درتماس نباشه. هدف ما از این کار تامین رطوبت است نه جذب آب!اگه گیاه از کف آب بکشد دچار پوسیدگی می شود اما اگر روی سنگ قرار داشته باشد آن آب تبخیر می شود و رطوبت را در اختیارش می گذارد.

--

دما: دما 21-23 درجه برایش مناسب است، سرما را دوست ندارد و نباید دما از 15درجه کاهش پیدا کند.

middle

--

خاک: به خاکی با زهکش مناسب احتیاج دارد و باید از خاک های سبک استفاده کرد مثل ترکیب شن و پیت یا ترکیب پیت و پرلیت و یا هر ترکیب سبک دیگری. ابتدا گلدان را بزرگ انتخاب نکنید و باتوجه به رشد گیاه به تعویض گلدان اقدام کنید و تا زمانی که گیاه گلدان را پر نکرده نیاز نیست خاکش عوض شود و برای تقویت بهتر است از کود استفاده کنید.

--

تغذیه: ریز ماندن برگ ها و نداشتن رشد کافی به علت ناکافی بودن موادغذایی است، ماهی یک بار با کود مخصوص گیاهان زینتی تقویتش کنید.

--

تکثیر: از طریق قلمه ی ساقه یا برگ می شود آن را تکثیر کرد.

در ابتدای فصل رشد از آن قلمه تهیه کنید و در بستری سبک و مرطوب مثل بستر ی از پرلیت و پیت ماس قرار دهید. روی قلمه ها را می توانید پلاستیک بکشید تا رطوبت اطرافش باقی بماند و ریشه زنی بهتر اتفاق بیافتد.

middle